Pierwszy na świecie: Dinozaur znaleziony na skamieniałych jajach z niemowlętami w środku

Naukowcy dokonali ważnego odkrycia w mieście Ganzhou w południowej chińskiej prowincji Jiangxi. Znaleźli szczątki dinozaura siedzącego w gnieździe ze skamieniałych jaj.

Dinozaur, owiraptorozaur (owiraptor), należy do grupy dinozaurów przypominających ptasie teropody, które osiągnęły swój szczyt w odległym okresie kredowym (145–66 milionów lat temu). Skamieniałości dorosłego owiraptora i jaja z zarodkami mają mniej więcej 70 milionów lat. To pierwszy raz, kiedy naukowcy znaleźli nieptasiego dinozaura siedzącego w gnieździe jaj, które zostały skamieniałe, i nadal zawieraly dzieci w środku

Skamielina licząca około 70 milionów lat, o której mowa: dorosły dinozaur teropody owiraptora siedzący na szczycie gniazda swoich skamieniałych jaj.  Liczne jaja (w tym co najmniej trzy zawierające zarodki) są wyraźnie widoczne, podobnie jak przedramiona, miednica, tylne kończyny i częściowy ogon osoby dorosłej.  (Shundong Bi, Indiana University of Pennsylvania)
Górne zdjęcie: Jaja dinozaurów pochodzą z: KtD / Adobe Stock

Omawiana skamielina licząca około 70 milionów lat: dorosły dinozaur teropody owiraptora siedzącego na szczycie gniazda skamieniałych jaj. Liczne jaja (w tym co najmniej trzy zawierające zarodki) są wyraźnie widoczne, podobnie jak przedramiona, miednica, tylne kończyny i częściowy ogon osoby dorosłej. ( Shundong Bi, Indiana University of Pennsylvania )

Co mówią naukowcy o odkryciu?

Dr Shundong Bi z Center for Vertebrate Evolutionary Biology, Institute of Paleontology, Yunnan University, China, Department of Biology, Indiana University of Pennsylvania, USA, i główny autor badania, powiedział EurekAlert! , „Dinozaury zachowane w ich gniazdach są rzadkie, podobnie jak kopalne zarodki. To pierwszy przypadek odkrycia nieptasiego dinozaura, który siedzi w gnieździe jaj, które przechowują zarodki, w jednym spektakularnym egzemplarzu ”

Chociaż istnieje kilka innych przykładów dorosłych owiraptorów znalezionych w ich gniazdach z jajami, jest to pierwszy przypadek, gdy naukowcy znaleźli zarodki w jajach. Współautor badania, dr Lamanna, paleontolog z Carnegie Museum of Natural History w USA, wyjaśnia : „Tego rodzaju odkrycie, w istocie skamieniałe zachowanie, jest najrzadszym z rzadkich u dinozaurów. Chociaż kilka dorosłych owiraptoridów zostało wcześniej znalezionych w gniazdach ich jaj, nigdy nie znaleziono w nich zarodków.

Dr Xu z Instytutu Paleontologii Kręgowców i Paleoantropologii w Pekinie, jeden z autorów badania, spodziewa się, że to rzadkie odkrycie zawiera wiele informacji: tylko ta pojedyncza skamielina ”. Dr Xu mówi: „Będziemy uczyć się na tym egzemplarzu przez wiele lat”.

Uważny owiraptoridynozaur teropod wysiaduje swoje gniazdo z niebieskozielonych jaj, podczas gdy jego partnerka przygląda się temu, co jest obecnie w prowincji Jiangxi w południowych Chinach około 70 milionów lat temu. ( Zhao Chuang )

Skamieniałe jaja miały się wykluć!

Naukowcy odkryli niekompletny szkielet dorosłego owiraptora z kamykami w żołądku. To jest przykład gastrolitów , „kamieni żołądkowych”, które istota spożyła, aby pomóc jej w trawieniu pokarmu. Jest to również pierwszy przykład niekwestionowanych gastrolitów znalezionych u owiraptorida, które zdaniem zespołu mogą pomóc w dostarczeniu nowych informacji na temat diety tych dinozaurów.

Dinozaur został znaleziony przycupnięty nad gniazdem co najmniej 24 skamieniałych jaj, w pozycji wysiadującej lub ochronnej. Sugeruje to, że dinozaur zginął podczas wysiadywania lub ochrony swoich dzieci. Ale kiedy naukowcy zastosowali analizę izotopów tlenu na jajach, odkryli, że były one inkubowane w wysokich temperaturach przypominających ptaki, co potwierdza przekonanie, że dorosłe osobniki najprawdopodobniej umarły podczas wysiadywania gniazda.

Częściowy szkielet owiraptorozaura został znaleziony w gnieździe składającym się z co najmniej 24 skamieniałych jaj.  (Bi i in., Biuletyn naukowy, 2020)

Częściowy szkielet owiraptorozaura został znaleziony w gnieździe składającym się z co najmniej 24 skamieniałych jaj. ( Bi i in., Biuletyn naukowy, 2020 )

Co najmniej siedem skamieniałych jaj nadal zawiera szczątki niewyklutych embrionów owiraptoridalnych. Na podstawie rozwoju zarodków naukowcy uważają, że niektóre jaja były na skraju wyklucia. Według dr Lamanny: „Ten dinozaur był troskliwym rodzicem, który ostatecznie oddał swoje życie, wychowując swoje młode”.

Naukowcy zaglądają do wnętrza jaj dinozaurów, aby poznać sekrety skamieniałych embrionów

Mierzące mniej więcej tyle samo co dorosły człowiek, viraptoridae, były ptakami podobnymi do „ maniraptorańskich dinozaurów ”, genetycznie bliższym ptakom niż ornitomimidom, grupie, z której zdaniem wielu paleontologów ptaki wyewoluowały w okresie jurajskim około 150 milionów lat temu. Charakteryzujące się bezzębnymi dziobami i czasami wyszukanymi grzebieniami, wędrowały po Azji Środkowej, w tym w Mongolii i Chinach , na dwóch nogach, w okresie górnej kredy około 88 milionów do 66 milionów lat temu.

Jeśli chodzi o biologię reprodukcji, naukowcy zawsze zakładali, że owiraptoroidy znajdują się gdzieś pomiędzy współczesnymi krokodylami a ptakami, ale zawsze było niejasne, czy ich młode wyłaniały się z jaj w tym samym czasie, co ich rodzeństwo, jak krokodyle, czy też wykluły się w różnym czasie, np. współczesne ptaki. Ale teraz zespół naukowców korzystających z technologii skanowania neutronowego oczyścił mgłę, a to założenie zostało poparte twardymi faktami.

ktami.

Zdjęcia lęgu trzech jajowatych jaj, w tym zarodków, przed przygotowaniem i oddzieleniem pojedynczych jaj. (Zdjęcie: © Zdjęcia: Tzu-Ruei Yang / University of Bonn )

Zadanie wizualizacji dinozaurów

Dr Tzu-Ruei Yang, współautor nowego badania opublikowanego w  Integrative Organismal Biology , powiedział, że jego zespół niemieckich naukowców wystrzelił neutrony w skamieniałe jaja owiraptorów i przeanalizował ich strukturę i grubość skorupy, aby określić, w jaki sposób te stworzenia się rozwinęły. Projekt badawczy skupił się na trzech skamieniałych jajach liczących 67 milionów lat z basenu Ganzhou w Chinach, które zostały złożone prawie w tym samym czasie przez samicę owiraptoridii.

Po pierwsze, paleontolodzy z Uniwersytetu w Bonn w Niemczech użyli tomografu mikrokomputera rentgenowskiego do stworzenia szczegółowego modelu 3D położenia kości wewnątrz jaj, ale otaczająca skała pomieszała wyniki prześwietlenia. Te jaja dinozaura zostały następnie wysłane do Uniwersytetu Technicznego w Monachium w Heinz Maier-Leibnitz Zentrum (MLZ) w Garching w Niemczech, gdzie „high przenikliwym neutron skanuje” przecinać skale zabudowy, produkowane wysoce dokładne wizualizacje wewnętrznych struktur jajka.

Tomogram neutronowy jako przekrój poprzeczny przez „jajko 3”, zeskanowany w zakładzie ANTARES.  Różne kości mogą być postrzegane jako okrągłe, jaśniejsze struktury, w tym części miednicy.  Model 3D powierzchni „jajka 3” można zobaczyć po lewej stronie

Tomogram neutronowy jako przekrój poprzeczny przez „jajko 3”, zeskanowany w zakładzie ANTARES. Różne kości mogą być postrzegane jako okrągłe, jaśniejsze struktury, w tym części miednicy. Model 3D powierzchni „jajka 3” można zobaczyć po lewej stronie. (Zdjęcie: © Skan stworzony przez Burkharda Schillingera / MLZ / University of Bonn )

Uporządkowanie wieku jaj

Wewnętrzna grubość skorupek wynosiła „7 cali (18 cm)”, a mierząc długość kości zarodka w każdym jaju, zespół był w stanie oszacować, czy trzy dinozaury wyklułyby się jednocześnie, czy nie. Długość i położenie kości zarodka mówi naukowcom, że jedno jajo musiało zostać złożone wcześniej niż dwa pozostałe, a dr Yang napisał w artykule, że zarodek ten miał stosunkowo dłuższe kości i był „bardziej rozwinięty”.https://67ee907d1ccf7047bc772834ac265f2f.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-37/html/container.html

Trzy jajowate jaja przebadane przez naukowców z Uniwersytetu w Bonn i TU Monachium. (Zdjęcie: Uniwersytet w Bonn )

Wtórną oznaką rozwoju zarodka jest stopień, w jakim kości są ze sobą połączone, a silniej połączony szkielet oznacza bardziej zaawansowany rozwój. A ponieważ rozwijające się zarodki absorpcji wapnia z muszli w celu wzmocnienia ich rozwijające się szkielety, cieńsze powłoki bardziej zaawansowany embrion ‘ rozwoju s. Na podstawie tych danych stwierdzono, że zarodki z „pary jaj” znajdowały się na różnych etapach rozwoju.

Zdaniem naukowców dwa „sparowane jaja” zawierały zarodki, które były bardziej rozwinięte niż jedno jajo, co pokazuje, że jaja rozwijały się i wykluły „w różnym czasie, mimo że były składane mniej więcej w tym samym czasie”. Na podstawie tej obserwacji zespół naukowców doszedł do wniosku, że biologia reprodukcyjna owiraptoridów jest bardziej podobna do współczesnych ptaków niż krokodyli, co ujawnia znacznie głębsze zrozumienie tych starożytnych stworzeń, które wędrowały na dwóch nogach ponad 60 milionów lat temu.

Rekonstrukcja lęgu jajowego z sylwetkami owiraptoroidów

Rekonstrukcja lęgu jajowego z sylwetkami owiraptoroidów. (Zdjęcie: © Chien-Hsing Lee / Tzu-Ruei Yang / Thomas Engler / University of Bonn )

Badacze wspomagający Neutron

Według książki dr Nikolaya Kardjilova z 2017 r.,  Metody neutronowe dla archeologii i dziedzictwa kulturowego , zastosowanie technik charakteryzacji neutronów bardzo pomaga archeologom, paleontologom i historykom. Ze względu na swoje słabe interakcje z materiałami, neutrony stanowią „penetrującą nieinwazyjną sondę”, która pomaga odpowiedzieć na pytania związane z datowaniem, procesem produkcyjnym lub stanem degradacji artefaktów lub jaj dinozaurów , które mogą być w inny sposób ukryte

W ubiegłym roku skanowanie neutronowe zostało zastosowane do Eilenodontines: roślinożernego gada jurajskiego, który według artykułu opublikowanego w amerykańskiej National Library of Medicine był jednym z „najstarszych napromieniowań roślinożernych lepidozaurów (węży, jaszczurek i hatterii) charakteryzujących się bateriami szerokich zębów z grubą emalią, która ma podobne do ssaków fasety ”. Tomografia komputerowa rentgenowska i neutronowa zbadała skamieniały ząb eilenodontine  Eilenodon  i ujawniła grubość szkliwa, co z kolei otworzyło utraconą ilość informacji o rozwoju i przeznaczeniu tego dinozaura .

Artykuł został opublikowany w Science Bulletin .

2445